O čem govorim, ko govorim o mobilnih spletnih straneh

Že desetletja se pogovarjamo, da bodo mobilne naprave postale glavni način dostopanja do spleta. Takrat smo verjetno še vedno govorili o spletnih straneh WAP, majhnih, grdih in brez funkcionalnosti, ki so še rudimentarnim mobilnim napravam omogočale vpogled v splet. Od takrat so mobilne naprave naredile 17 korakov naprej in dva levo. Najbolj zanimivo pa je, da je videti, da smo pravzaprav sklenili popoln krog. Oglejmo si, kako je prišlo do tega.

Torej spletne strani WAP so bile programirane posebej za mobilne naprave. Naslednji korak so bile strani m.spletna-stran.si. Torej strani, ki so bile še vedno posebej pripravljene za mobilne naprave. Vzrok, zakaj sta bili hkrati v uporabi dve ločeni kodi, je bil takrat drugačen. Želeli smo drugačno uporabniško izkušnjo, vendar je še nismo znali zložiti v eno kodo. Nato smo prišli v dobo t. i. odzivnih spletnih strani (responsive web design). Vsaka spletna stran se je lahko prikazala na mobilni napravi, osebnem računalniku ali nekje zmes. In spletna stran se je sproti spreminjala, odvisno od tega, na kateri napravi je bila prikazana. Še korak naprej smo stopili, ko smo začeli spletne strani razvijati najprej za mobilne naprave in šele nato za osebne računalnike.

Danes, avgusta 2018, je na tej točki večina podjetij. Na točki odzivnih (responsive) spletnih strani ali na točki odzivne spletne strani na podlagi koncepta »mobile first«. Čeprav ne verjamem, da je mnogo takšnih, zasnovanih po principu mobile first, vendar sem jih že videl, torej so definitivno bolj pogoste kot Big Foot.

Kje bi morali biti

V resnici bi morali biti še korak naprej. Korak naprej stopimo, ko se začnemo pogovarjati o AMP (Accelerated Mobile Pages), PWA (Progressive Web Apps) in Instant articles. Ti trije  izrazi označujejo programske jezike za zelo specifične namene. Vsi trije pa se uporabljajo za zagotavljanje hitrejšega in boljšega nalaganja (predvsem) na mobilnih napravah. Če vas zanima, kako je videti AMP, si ga lahko ogledate na primeru rtvslo.si ali … Drugih primerov v Sloveniji nisem našel, preveril sem 24ur.com, delo.si in slovenskenovice. In zelo sem ponosen na RTVSLO, da vodijo z vpeljevanjem AMP. Pogosto jih lahko vidimo tudi na drugih spletnih straneh, npr. Google jih pridno prikazuje v iskalnih rezultatih.

Očitno je, da smo zares naredili cel krog, saj smo zopet na točki, kjer za mobilne naprave programiramo v drugačnem jeziku in jim serviramo drugačno vsebino. To pa seveda ni ne enostavno ne poceni. In verjetno trenutno tudi ni primerno za vse spletne strani. To ne pomeni, da si lahko oddahnete; pomeni samo, da ne potrebujete vseh treh. Vendar pa potrebujete vsaj enega. Predvidevamo lahko, da se bosta AMP in IA v neki prihodnosti zlila v nekakšen HTML 17.

Ni povsem logično, da imamo jezik z manjšim naborom funkcionalnosti za mobilne naprave, vendar moramo jezike, ki jih uporabljamo, enostavno pravilno implementirati in poskrbeti, da se tisto, kar se nalaga, zares nalaga hitro in brez zapletov. V vse to se bodo na specifičen način vključile mobilne aplikacije.

Že omenjeni PWA so spletne strani, ki delujejo kot aplikacije. Omogočajo torej nekatere funkcionalnosti aplikacij (push-notifications, recimo, pa ikonico na mobilnem telefonu in full-screen experience, dostop do datotek, ne pa dostopa do aplikacij, kontaktov in alarmov, kadar gre za telefone, ki jih poganja Android), vendar gre še vedno za spletne strani. PWA so od marca letošnjega marca tudi na iOS, uporabljajo pa jih lahko tudi uporabniki Windowsov; je pa zanimivo, da morajo biti PWA v tem primeru tudi v trgovini.

Lastniki naprednih podjetij bi morali razmišljati o AMP/Instant Articles/PWA, ne komaj o mobilni izkušnji. Click To Tweet

Kam smo namenjeni

Kaj bo pretehtalo, ne vemo. Pogled v prihodnost (torej na Kitajsko) pokaže nekoliko drugačno sliko, saj poteka razvoj zaradi prevlade enega podjetja bolj ali manj samo v eni aplikaciji.

Pri nas ni jasno, ali bodo zmagali tisti, ki pravijo, da bodo prevladale mobilne aplikacije, ali tisti, ki vztrajajo, da se bo uporaba premaknila v smer spletnih strani.

Vendar se moramo zavedati, da že nekoliko zaostajamo, če nam uspe le pripraviti mobilno spletno stran. Zato moramo razmisliti, kdaj in kako lahko naredimo naslednji korak na lestvici prijaznosti za mobilne naprave.

Tole bi še moral prebrati:

Živijo. Če se ne poznava, včasih sem bil Vodja Oddelka za SEO in Vodja Oddelka za nove produkte na Red Orbitu. Sem tudi predavatelj na konferencah, kjer me pogosto pohvalijo, da zabavno povem res pametne stvari. Trenutno marketinški svetovalec, kjer me pogosto pohvalijo, da pametno povem pomembne marketinške stvari. Z veseljem se oglasim na kavi.

Leave a Comment