Svetovni dan ozaveščanja o digitalni dostopnosti

Danes je tretji četrtek v maju, dan, ok vsako leto obeležimo svetovni dan ozaveščanja o digitalni dostopnosti. Generano nekaj, na kar zelo pogosto pozabimo. Iskreno, tudi sam do pred kratkim nisem ravno veliko pozornosti polagal na tole, čeprav temu ni prav.

Tole bo en tak osnovni pregled digitalne dostopnosti z nekaj linki za globlje razmišljanje.

Kaj je digitalna dostopnost?

To je generalno način oblikovanja in prikazovanja spletnih strani, pa tudi drugih datotek in dokumentov (ja, tudi pdf je lahko bolj ali manj dostopen), ki omogoča, da ga vidi čim več ljudi, ne glede na njihove raznolike oviranosti. Oziroma tako, da vsakdo razume, to je način priprave spletne strani, da jo lahko vidijo tisti, ki imajo težave z vidom ali dojemanjem ali razumevanjem spleta.

V Sloveniji digitalno dostopnost določa Zakon o dostopu spletišč in mobilnih aplikacij (tukaj), ki (na našo veliko srečo) zavezuje le “državne organe, organe samoupravnih lokalnih skupnosti in osebe javnega prava po zakonu, ki ureja javno naročanje” k temu, da so njihove spletne strani in mobilne aplikacije ter druge stvari, dostopne čim širši publiki. V resnici ima z dostopom težave približno 15 % ljudi, tako da to lahko pomeni 15 % obiskovalcev naše spletne strani, ne glede na to ali nas k temu zavezuje zakon ali ne.

Katere stvari moram narediti da dobim kljukico?

Odgovor ni enoznačen. In kljukica, čeprav jo lahko dobite, ni cilj. CIlj je, in to je spet en tak dolgoročen cilj na katerem morate na vaši spletni strani delati ves čas, da je vaša spletna stran in vsi njeni deli, čim bolj prilagojena uporabnikom tako, da jo bodo najlažje uporabljali.

Obstajajo vodiči, standardi in strategije, kaj je dostopnost, tale na W3C je verjetno tisti ki se ga želite držati. Web Content Accessibility Guidelines 2.0 določajo kaj in kako naj bi imele spletne strani, najdete ga https://www.w3.org/TR/WCAG20/

Ampak, da smo konkretni, če pogledamo eno izmed relevantnih raziskav in pogledamo katere stvari najdejo kot najpogostejše napače, so to (vir):

  1. Nizek kontrast na besedilu glede na ozadje
  2. Manjkajoče alt oznake na fotografijah
  3. Prazne povezave
  4. Manjkajoči naslovi na obrazcih
  5. Prazni gumbi
  6. Mankajoč jezik na dokumentu

Na splošno lahko zahteve (prosto po Prešernu) ločimo na dva dela:

  • oblikovne

To so tiste, kjer mora spletna stran izgledati tako, da jo je enostavno videti in prebrati, da je na vsakem delu spletne strani jasno kaj in kako moramo narediti in da je struktura spletne strani takšna, da jo je enostavno razumeti.

Torej Logotip zgoraj levo, košarica zgoraj desno, take stvari, naslov na vrhu, telefonska številka, in ne imeti sivega teksta na belem ozadju. Ne imeti ničesar sivega na ničemer.

  • tehnične in “zaledne”

To so tiste, kjer moramo zagotoviti da se v kodi spletne strani (ali dokumenta) nahajajo vsi dodatni (meta) podatki, ki omogočajo boljšo dostopnost. Zgoraj na seznamu lahko vidimo manjkajoče alt oznake, ki so dober primer tega, kar se ne vidi na spletni strani, ampak če spletno stran uporabljaš z bralnikom strani, boš jo pa nujno potreboval, saj ti bo pri sliki razložila kaj je vidno na sliki.

Kako preverim, če je moja spletna stran dostopna

Možnosti je več. Prva je robotska in ne najboljša. Uporabite lahko recimo tole https://wave.webaim.org/ in dobite poročilo, kot ga vidite spodaj.

Moja spletna stran je po pričakovanjih precej slabo dostopna. Ker se s tem nisem nič ukvarjal.

Ampak, tele samodejne stvari so precej problematične. Pogledajo seveda vse, kar je tehničnega, ne ukvarjajo pa se z občutkom spletne strani in ta je izjemno pomemben. Zato je boljši naslednji način.

Boljši način preverjanja dolgoročno pa je, da najamete nekoga, ki ima izkušnje in dela teste z ljudmi, ki imajo težave z dostopom. Vašo spletno stran tako pogledajo resnični uporabniki, povedo kje imajo težave in na podlagi tega dobite resnično poročilo, ki pove resnično kaj je narobe z vašo spletno stranjo.

A ni to SEO blog?

Seveda to ni SEO blog, kdo je to rekel? Da vidim, dvigni roko.

Te tematike se dotikamo iz dveh razlogov. Ena, ker je veliko spletnih strani v Sloveniji, ki bi morale biti v skladu s standardi, pa niso. Dva, ker je veliko spletnih strani v Sloveniji ki bi lahko bile v standardu pa niso (moja je prva, ampak moji spletni strani manjka še marsikaj drugega kot le to). In ker moramo več delati na tem in ker moramo več vedeti o tem. Če potrebujete pomoč, poznam ljudi in vem kdo vam lahko pomaga.

In dva, ker je to tudi SEO tematika. Verjeli ali ne, velik del stvari, ki jih zahteva tehnična optimizacija za dostopnost, zahteva tudi SEO. Alt oznake na slikah, title oznake na povezavah, besedila na strani, dobro uporabniško izkušnjo, ne premikanje strani med nalaganjem … Velik del tega, čemur Google reče Page Experience, Web Vitals ali Mobile Usability je točno to. Torej, če boste skbeli da bo vaša spletna stran dostopna vsem uporabnikom, boste skrbeli tudi za SEO.

Če ne drugače lahko dobite budget za SEO nadgradnje s tem, da jih zapakirate kot accessibility nadgradnje.

Če te zanima več o povezavi med SEO in accesibilityjem, poslušaj moj zadnji podcast, kjer smo govorili točno o tem.

In na koncu, ali to res potrebujemo? Ne vem, če ste zavezanec po zakonu, ja. Če želite odgnati 15 % vaših uporabnikov oziroma jim kravžljati živce, ne.

Tole bi še moral prebrati:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.