UX iskalnika na spletni strani

Pri optimizaciji uporabniške izkušnje na spletni strani se prepogosto posvečamo le košarici ali produktnim stranem, pozabljamo pa na druge dele spletne strani, ki so še kako pomembni. Eden takšnih, ki lahko izjemno močno vpliva na to, kako uporabniki kupujejo na spletni strani in si ga bomo pogledali danes, je

Iskalnik na spletni strani

(Najprej sem preveril, ali ga sploh imam na spletni strani. Pa ga nimam. Verjetno ga pri 21 objavljenih prispevkih še ne potrebujem. Bomo videli v prihodnosti. Morda ga dodam.)

(Drug tak del spletne strani, ki je pogosto neustrezen, je UX pridobivanja e-naslovov, ki sem ga opisal v tem članku).

Iskalnik na spletni strani je tako pomemben, da še Google pripravlja video skeče o njem. Oglejmo si enega:

Ali je iskalnik na spletni strani sploh pomemben del spletne strani

Tole moramo razčistiti najprej. Če si ogledamo, kako ga spletne strani uporabljajo, bi rekli, da ni. Da je iskalnik pač ena od funkcionalnosti, ki pride s spletno stranjo. Vendar temu ni tako. Iskalnik je izjemno pomemben iz dveh razlogov: 1. ker ga bodo uporabljali tisti, ki zares želijo nekaj kupiti (pri vas), in 2. ko ga uporabnik začne uporabljati, bo bolj zainteresiran nakup pri vas.

Predvsem pa se moramo zavedati, da nismo vsemogočni pri postavljanju menijev in kategorij. Nekateri uporabniki bodo vedno želeli uporabiti iskalnik, drugi bodo iskalnik uporabili, šele ko bodo izčrpali vse druge možnosti na spletni strani.

Iskalnik na spletni strani moramo meriti

Seveda moramo naprej vedeti, če uporabniki sploh uporabljajo naš iskalnik. In potem moramo vedeti, ali uporabniki, ki iskalnik uporabljajo, tudi več (bolje, pogosteje, dražje) kupujejo. Imamo izjemno srečo, da nam precej kakovostno merjenje iskalnika omogoča že Google Analytics. Samo nastaviti ga moramo, pa še to je izjemno enostavno.

Najprej preverimo, ali uporabo iskalnika morda že merimo. Gremo v Analytics in poiščemo Behaviour –> Site Search –> Usage

V analitiki poiščemo Site Search

Ogledamo si lahko poročilo, v katerem izvemo ogromno (Če je vaše poročilo prazno, torej nima podatkov, morate najprej nastaviti merjenje. Navodila najdete na dnu članka).

Primerjamo seje uporabnikov, ki so uporabili iskalnik, in tistih, ki ga niso

Hitro opazimo, da je obiskovalcev, ki so uporabili iskalnik, (po moji oceni) malo. Le 9,26 %. So pa ti uporabniki v čisto vsaki metriki boljši od tistih, ki iskalnika ne uporabljajo. Boljša je zapustna stopnja (bounce rate), število strani na sejo (Pages/Session), čas na strani (Avg. Session Duration), in še pomembneje, ti uporabniki veliko pogosteje kupujejo. Stopnja konverzije je za 1,1 odstotne točke višja.

Seveda pa to zdaleč ni vse, kar lahko merimo. Druge metrike nam lahko povedo več o tem, kako dobro smo uporabniku prikazali pravilne iskalne rezultate. Merimo lahko CTR v iskalniku, število spremenjenih ključnih besed, URL/vrsto strani, na kateri uporabniki uporabljajo iskalnik (osnovna stran je namreč le ena izmed strani na vaši spletni strani) in čas od vnosa ključne besede do zaključka nakupa ipd. Ampak to so nekoliko naprednejše metrike, s katerimi se bomo ukvarjali, ko bomo na iskalniku uredili osnovno.

Pozicija iskalnika na spletni strani

Pozicija iskalnika na spletni strani odloča, ali ga bodo uporabniki uporabljali ali ne. Seveda je to, kje in kako velik naj bo, precej odvisno od vaše branže. Določene panoge so takšne, da uporabnik nikakor ne bo našel pravega produkta, če ne uporabi iskalnika. Vedno najraje prikažem spletne trgovine, ki prodajajo kartuše. Resnično ne želimo uporabnika obsoditi na neskončen tunel kategorij, ampak naj svojo kartušo najde z uporabo iskalnika. Zato je pametno, da je iskalnik najbolj izpostavljena funkcionalnost domače strani. Kot recimo tukaj.

Veliko iskalno okno, poleg pa iskalnik, ki ponuja najpogostejše kategorije. Super. Ker uporabniki to resnično potrebujejo. Tudi druge večje slovenske spletne trgovine imajo precej izpostavljene iskalnike. Ker nimam dostopa do njihove analitike, težko trdim, ali so njihovi iskalniki dobro ali slabo postavljeni, vsekakor pa bi se po moje splačalo vsaki izmed njih zagnati kakšno A/B kampanjo in iskalnik povečati/grafično izpostaviti/premakniti/spremeniti besedilo v njem.

Big Bangov je največji, sledi Mimovrste in nato EnaA, ki je že skoraj skrit.

 

Na drugi strani pa je Petrol očitno ugotovil, da ne želi, da bi uporabniki uporabili iskalnik na strani. Tudi to je lahko legitimna pozicija, če želimo, da uporabniki brskajo po strani (čeprav to običajno NE drži in bi ga verjetno morali izpostaviti).

 

Funkcionalnosti iskalnika

Seveda samo to, da imamo iskalnik, še ni dovolj. Poskrbeti moramo, da uporabniki z njim najdejo pravi produkt. Tistega, ki ga želijo oni, in seveda tudi tudi tistega, ki jim ga želimo ponuditi mi. Torej, uporabniku moramo pomagati tako takrat, ko še ni prepričan kaj natanko potrebuje (tiskalniki), ko je že prepričan, kaj potrebuje (Canon Pixma), in v drugih situacijah (ko se je zatipkal, ni prepričan v ime produkta ipd).

Najpomembnejše funkcionalnosti iskalnikov na strani:

  • Autosuggest
    Uporabniku moramo pomagati, da čim hitreje in pravilno vpiše ključno besedo. Torej, ko začne vpisovati Cano … moramo mi že predlagati nadaljevanje, torej Canon.
  • Prikaz kategorije in produktov
    Pogosto težko vemo, ali išče uporabnik kategorijo ali produkte. V vsakem primeru moramo uporabniku vedno pokazati oboje, in sicer vsako na svoj način
  • Featured product
    Prikaz izbranega produkta iz kategorije, takšnega, za katerega vemo, da je v akciji, imamo izjemno dobro ponudbo ali ga enostavno samo želimo prodati, ker stane več/jih imamo veliko na zalogi/se bodo pokvarili
  • Featured article
    Ne pozabimo, da lahko uporabnikovo potrebo zadovoljimo tudi z vsebinami. Če je uporabnik v začetni fazi nakupnega procesa, mu nima smisla ponujati npr. treh produktov; potrebuje članek, ki mu bo pomagal pri odločitvi za produkt.
  • Drugi so iskali tudi
    Funkcionalnost, ki uporabniku predlaga druge ključne besede, povezane s to, ki jo je vpisal v iskalnik. Kajti morda ni dobil dobrih rezultatov in bi moral uporabiti drugo ključno besedo ali pa pravilne ključne besede sploh ne pozna
  • Kontaktni podatki
    Imam občutek, da bi morali uporabnikom, ki so uporabili iskalnik, bolj izpostaviti kontaktne podatke. Glede na to, da je verjetnost za nakup precej večja, jim prikažimo telefonsko številko v veliki pisavi, da nas bodo lahko poklicali.

To so funkcionalnosti, ki jih lahko najdemo tako v iskalniku Google kot tudi v drugih. Redko pa jih najdemo v iskalnih rezultatih spletnih trgovin.

Poglejmo si, kako to naredijo velike slovenske spletne trgovine:

 

Big Bang prikaže produkte in ima autosuggest
EnaA pokaže samo autosuggest in nič drugega
Mimovrste pokaže produkte brez autosuggesta ali kategorij
Merkur prikaže produkte s cenami in kategorije

Prikaz rezultatov

Tole je verjetno najpomembnejši del. Tukaj moramo uporabniku prikazati rezultate, če jih nimamo, pa kaj drugega.

Znova moramo najprej razmisliti, katere produkte prikazati, kaj se zgodi, če nimamo produkta, in kaj se zgodi, če sploh ne vemo, kaj uporabnik išče.

Po moje bi morali imeti

  • mesto za prikaz produktov,
  • mesto za prikaz kategorij,
  • mesto za prikaz člankov in
  • močno izpostavljen kontakt za tiste uporabnike, ki jim nismo prikazali pravih produktov.

Še nekoliko naprednejši sistem bi spreminjal velikost teh treh mest in če bi bilo za prikaz primerno veliko število produktov, bi prikazal samo te, če pa bi bilo za prikaz primernih več člankov, bi raje prikazal 6 člankov in 0 produktov kot 3 članke in 3 irelevantne produkte.

Seveda pa moramo zraven prikazati tudi dodatne možnosti filtriranja, da lahko uporabnik nadaljuje z iskanjem in svoje iskanje natančneje opredeli, mi pa mu prikažemo ustreznejše rezultate.

Želel sem pokazati iskalne rezultate naših spletnih trgovin, vendar se bolj ali manj ne razlikujejo od iskalnih rezultatov, ki jih pokažejo, ko ni ničesar za prikazati (torej kot spodaj), zato slik ne bom pripenjal znova. Poglejte si spodaj.

Kaj takrat, ko ni rezultatov

Zanimivo vprašanje. Če nismo uspeli najti niti enega produkta, ki ga je uporabnik iskal, imamo težavo. Ali uporabnik zares ne ve, kaj išče, ali pa mi ne znamo kupiti tega produkta. Eni bi rekli, da je treba te informacije zbirati, da lahko ocenjujemo, kako dobri smo v category managementu, drugi, da moramo uporabniku nekaj pokazati, pa bo kupil alternativni produkt. V vsakem primeru moramo nekaj pokazati, vsaj kontakt naše kontaktne službe. Najslabše, kar lahko naredimo, je, da prikažemo glavo in nogo ter »ni rezultatov«. Kar lahko vidimo v kar dveh spodnjih primerih.

EnaA najde vsaj korzet. Že to je nekaj. 😀

Namesto zaključka

Vem, da je priprava iskalnika izjemno kompleksna. Že priprava algoritma za produkte, kaj šele ostalo. In potem še grafika. In redno nadgrajevanje algoritma. Ampak po drugi strani – glede na to, da je lahko konverzijska stopnja tistih, ki uporabijo dober iskalnik, dvakrat večja v primerjavi s tistimi, ki ga niso uporabili … Hudiča, da se splača. Naredite prvi korak, torej preverite, kaj vi delate in ali uporabljate privzeti iskalnik, ki je prišel z vašim sistemom CMS, ter razmislite, ali lahko uporabite drugega.

Nato preverite, če bi se splačalo iskalnik bolj izpostaviti in tako izboljšati prodajo. Že če naredite ta korak, lahko naredite veliko.

Nato preverite, ali lahko z vsebinami na produktih vplivate na prikaz rezultatov v iskalniku (tagi na produktih, keywords ipd.).

Nato preverite, ali lahko iskalne rezultate prikažete drugače.

Kako nastavimo merjenje uporabe iskalnika na spletni strani

Lahko se vam seveda zgodi, da se vam prikaže zgolj prazna preglednica, ko odprete to poročilo. Merjenje uporabe iskalnika na spletni strani ni privzeta funkcionalnost in jo moramo nastaviti. Je pa njeno nastavljanje povsem enostavno, zato jo lahko kar takoj nastavimo za vse tiste, ki podatkov niste dobili. Ostali lahko preskočite to poglavje in nadaljujete z naslednjim.

V levem meniju v Google Analytics poiščemo Admin. Spodaj, čisto na dnu. Vidimo ga tukaj:

Administracija v Google Analytics

Sedaj bomo poiskali View settings (to nastavitev, ki jo moramo nastaviti v vsakem pogledu) in bomo čisto na dnu pri Site Search Settings gumb z OFF premaknili na ON. Sedaj moramo vnesti še parameter Query. To je spremenljivka, ki v naslovu URL predstavlja iskalni rezultat. No worries, ni težko. Odpremo torej svojo spletno stran in uporabimo iskalnik. Kot iskalni niz vpišemo Peter Je Najboljši. Nato se naložijo rezultati iskanja in spremeni se naslov URL, ki sedaj vsebuje Peter Je Najboljši. V WordPressu je to videti takole.

Takšen URL naslov se naloži po iskanju. https://www.seos.si/?s=Peter+Je+najbolj%C5%A1i. Če ga razdelamo, vidimo da je spremenljivka v naslovu URL, ki določa iskalno besedo, ?s=. To vpišemo v polje Query parameter v Google Analytics. No, vpišemo samo “s”, brez ? in =. Nato pa počakamo kakšen teden, da se nam naberejo podatki.

Tole bi še moral prebrati:

Živijo. Če se ne poznava, včasih sem bil Vodja Oddelka za SEO in Vodja Oddelka za nove produkte na Red Orbitu. Sem tudi predavatelj na konferencah, kjer me pogosto pohvalijo, da zabavno povem res pametne stvari. Trenutno marketinški svetovalec, kjer me pogosto pohvalijo, da pametno povem pomembne marketinške stvari. Z veseljem se oglasim na kavi.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.